علت درد دندان ها و چگونگی درمان آن

علت درد دندان ها و چگونگی درمان آن

علت درد دندان ها و چگونگی درمان آن

چرا دندان ها خیلی صدمه پذیرند؟ خیلی از ما درد دندان را یکی ازغیرقابل تحمل ترین دردهامی دانیم چرا که:
تلاش برای خوردن، درد را بیشتر می کند؛
تلاش برای صحبت، این درد را غیر قابل تحمل تر می کند
خواب راحت به فراموشی سپرده می شود!
وهزاران مشکل دیگر که بسیاری از ما تجربه کرده ایم...
حتی اگر همه ما آستانه درد را داشته باشیم، می توانیم به همه ثابت کنیم که بدتر از درد دندان، درد دیگری وجود ندارد. آیا تا به حال فکر کرده اید چرا درد دندان، درد زیادی دارد؟
برای دریافت پاسخ به این سؤال، اول باید درباره آرایش دندان بدانید.

آناتومی دندان چیست؟
بخشی از دندان که قابل مشاهده است مینا نامیده می شود. مینای دندان سخت ترین قسمت دندان است. مینا از فسفات کلسیم ساخته شده است که از مواد معدنی سخت است. لایه بعدی دنتین است که درست زیر مینای دندان قرار دارد. دنتین یک لایه از سلول های زنده است که مواد معدنی سخت تولید می کنند. تحت دنتین اولین لایه نرم به نام خمیر پالپ است. این لایه زندگی درونی دندان شماست. عصب و رگ های خونی در سراسر خمیر دندان های شما جریان می یابد. لایه در اطراف دندان در پایین، سیمان نامیده می شود که  ریشه های دندان را به استخوان و فک متصل می کند. دراخر، لگن پریودنتال وجود دارد. این رباط دندان ها را در برابر فک نگه می دارد.                                                                   حالا میخواهیم بدانیم این همه درد در دندان از کجا می آید؟!!!!
همانطور که ممکن است تا الان متوجه شده باشید، لایه نرمی به نام پالپ، جایی است که درد دندان از آن ناشی می شود زیرا در این لایه مقدار زیادی رگ خونی و عصب وجود داردو همچنین این لایه مواد مغذی را به دندان می رساند. عرضه خون به پالپ دندان بسیار کم است بر خلاف مناطق دیگر بدن شما، که این خون در دیواره های دندان شما حرکت می کند. هر کدام از بخش های دیگر بدن شما به یک روش خاص به آسیب ها، واکنش نشان می دهند. ناحیه ای که آسیب می بیند درد را به منطقه بزرگتری گسترش می دهد و درنهایت تورم با گذشت زمان از بین می رود و درد نیز آرام آرام ساکت می شود اما لایه اولیه دندانها جامد هستند و نمیتوانند مانند سایر بخش های بدن درد را بوجود آورند اما، آسیب به دندان شما می تواند منجر به مرگ سلول های منطقه دندان و پالپ  شود یا اینکه به عفونت  در آن قسمت منجر خواهد شد.  یکی دیگر از علل درد در دندان، ناتوانی در احساس گرما و سرما است. یعنی زمانی که شما دو خوراکی گرم و سرد را در فاصله کمی از هم میل می کنید عصب در دندان  تحریک می شود و تشخیص گرما و سرما ممکن است به سختی در دندان صورت گیرد که در این صورت، با درد واکنش می دهد. درکل هر محرکی برای دندان شما یک واکنش درد ایجاد می کند. چه روش هایی برای متوقف کردن درد دندان وجود دارد؟
خیلی از ما ممکن است اولین روش ها را روش های خانگی بدانیم مانند خوردن مسکن ها ویا استفاده از آب نمک و یا خیلی از روش هایی که همه ی ما میدانیم راهی کوتاه مدت است و چاره اصلی نمی باشد و تنها به این خاطر که تعرفه های دندانپزشکی بسیار بالاست مراجعه به دندانپزشک را به تعویق میندازیم اما می بایست بدانیم که هردندانی که دچار درد می شود تنها راه معالجه اش مراجعه به دندانپزشک است و هر چه ما دیرتر درمان را شروع کنیم درد بیشتری را تحمل خواهیم کرد و هزینه دندانپزشکی بیشتری متحمل می شویم.

اگر دندان درد شما ناشی از آبسه یا عفونت باشد،دندانپزشک با نسخه ای از آنتی بیوتیک ها ممکن است عفونت را از بین ببرد. اگر عصب دندان در حال مرگ باشد، درمان ریشه توصیه می شود که قسمت آسیب دیده ریشه را از بین می بردو  درد را کاهش می دهد؛ اگر دندان شما دارای حفره ای است که موجب درد می شود پس از انجام عصب کشی،  پر می شود و موارد دیگر که تشخیص آن به عهده ی دندانپزشک می باشد که حتما می بایست دندان شما را مورد معاینه قرار دهد.

سوالات متداول

خرید اشتراک

کارت تخفیف دندانپزشکی

نظرات مشترکین
طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت توسط گروه طراحی و برنامه نویسی پویا
نیاز به مشاوره دارید؟