درد دندان میتواند چه دلایلی داشته باشد؟

درد دندان میتواند چه دلایلی داشته باشد؟

در درون دهان یا فک خیلی از مهره داران اعضایی سفید رنگ به نام دندان وجود دارد که کار این دندان ها جویدن و خوردن و تکه تکه کردن است.جنس دندان ها از استخوان نیست و از از بافت هایی ساخته شده است.۳۲ دندان بصورت همیشه در دهان انسان باقی میماند و ۲۰ دندان شیری هم قبل از دندان های همیشگی بوجود می آیند.

درد دندان ممکن است درمان راحت یا سختی داشته باشد بنابراین همیشه بهترین روش برای درمان آن مراجعه به یک دندانپزشک متخصص است. اگر این درد به صورت درمان نشده رها شود، ممکن است منجر به عفونت گردد و همه بدن را فرا گیرد. سعی کنید هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

هیچ چیزی همانند دندان درد نمی‌تواند سخت و ناتوان کننده باشد. در برخی از موارد باید هرچه سریع‌تر به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا دلیل درد مشخص گردد و بر اساس آن درمان مناسب صورت گیرد. در بیشتر موارد دندان درد به خاطر وجود حفره نیست. دندان درد ممکن است به جز وجود حفره در دندان، دلایل اسرارآمیز دیگری نیز داشته باشد. به همین خاطر پیدا کردن دلیل درد بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

ممکن است بسیار سخت و خشن مسواک بزنید و به لثه‌های خود آسیب وارد نمایید:
بله شما هم مانند سایر افراد دوست دارید دندان‌های سفید و تمیزی داشته باشید اما وارد کردن فشار بیش از حد یا مسواک کردن سخت  و خشن می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات بیشتری در دهان شما گردد. انجام اینکار باعث ایجاد آسیب به ساختار دندان و لثه‌ای می‌شود که ریشه دندان را پوشانده است. در این حالت ممکن است متوجه حساسیت فوق العاده شدیدی به خوردن و نوشیدن آیتم‌های سرد شوید.

دلیل این حساسیت نیز این است که ساختار ریشه دندان بیش از حد در معرض آسیب قرار گرفته است. اگرچه نمی‌توانید آسیبی که وارد کرده‌اید را به عقب برگردانید اما می‌توانید با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید و از درمان مناسب استفاده نمایید. در برخی از موارد ممکن است نیاز به قرار دادن یا پیوند لثه باشد تا لثه به حالت اولیه خود برگردد. برای اینکه از بروز این مشکل جلوگیری کنید بهتر است یک مسواک الکترونیکی بخرید یا از مسواک‌های نرم و مناسب برای شستن دندان‌های خود استفاده کنید.

ممکن است عفونت لثه داشته باشید:
اگر به شما گفته شود که بیماری پریودنتال (لثه) دارید اصلا نگران نباشید زیرا تنها نیستید. بیش از ۳۰ درصد جمعیت آمریکا به این بیماری مبتلا هستند. بیماری پریودنتال (periodontal disease) به بیماری بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها گفته می‌شود. اگر خوش شانس باشید و به این بیماری مبتلا نشده باشید باز هم امکان وجود عفونت در لثه‌ها وجود دارد. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که میکرو‌ب‌ها یا باکتری‌ها وارد دندان یا محیط لثه می‌شوند و در جایی تکثیر می‌یابند که بدن قادر به مبارزه با باکتری‌های بد نیست.

این عفونت ممکن است باعث ایجاد درد، تورم ، یک جوش کوچک در بالای دندان یا ناحیه مرتبط با آن، انتشار چرک یا حتی طعم بد در دهان شود. به محض مشاهده این علایم، بهتر است با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید. عفونت لثه ممکن است منجر به آبسه گردد و درد بیشتری نیز داشته باشد. پزشک می‌تواند اطراف لثه و ناحیه عفونی را تمیز کند و آنتی بیوتیک‌ها و مواد شوینده دهان را تجویز نماید.

ممکن است ترومای دندان را تجربه کنید:
ترمای دندان ممکن است نتیجه حادثه‌ای باشد که سال‌ها قبل رخ داده است. مثلا ممکن است در اثر یک تصادف به دهان یا فک شما فشار وارد گردد . همراه با ترومای دندان یا شکستگی، دندان درد افزایش پیدا می‌کند و زمان جویدن غذاها حساسیت بیشتر می‌گردد. اگر بیماری دندانش آسیب دیده باشد، دندانپزشک می‌تواند با استفاده از تصاویر اشعه ایکس از نبود عفونت مطمئن گردد.

اگر به خاطر وجود تروما دندان از بین برود، نشانه‌هایی همچون تغییر رنگ در خارج دندان و حساسیت به تغییر دمایی ممکن است بروز کند. درمان ریشه(روت کانال تراپی) و استفاده از روکش برای دندان مرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر نیاز به خارج کردن دندان باشد، استفاده از ایملپنت توصیه می‌شود.

ممکن است عفونت شدید سینوسی داشته باشید:
در فصل‌های آلرژی‌زا و بروز بیماری‌هایی همچون آنفلونزا، احتمال ابتلا به عفونت سینوسی افزایش پیدا می‌کند. از آنجایی که ریشه برخی از دندان‌ها در کنار سینوس‌ها واقع شده است، فشار عفونت سینوسی می‌تواند باعث ایجاد دندان درد گردد. به جای درمان دندانپزشکی ممکن است به داروهایی همچون آنتی بیوتیک و ضد احتقان نیاز داشته باشید.

ممکن است در خواب دندان قروچه کنید:
ممکن است اطرافیانتان به شما بگویند که در خواب دندان قروچه می‌کنید(دندان‌هایتان را به هم می‌سایید) اما این عادت بد به جز آزار و اذیت دیگران می‌تواند نتیجه بدتری نیز داشته باشد. در برخی از موارد، دندان قروچه کردن مزمن می‌تواند باعث شکستن یا شل شدن دندان شود. بنابراین اگر شما نیز این عادت را دارید بهتر است به طور منظم به یک دندانپزشک مجرب مراجعه کنید تا دندان هایتان را بررسی کند. عدم تعادلی که بر اثر ساییدن دندان‌ها روی هم ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد درد ماهیچه‌ها و دندان‌ها گردد. راه‌های بسیاری برای درمان این نوع درد وجود دارد. شما می‌توانید از توصیه‌های پزشک خود در این مورد استفاده کنید.

ممکن است اخیرا دندان خود را پر کرده باشید:
اگر این مورد وجود داشته باشد باید مراقب دندان خود باشید. در برخی از موارد بعد از پر کردن دندان ممکن است حساسیت‌هایی ایجاد گردد. زمانی که دندان خود را خالی می‌کنید، ممکن است به سرما و غذای سرد حساس شوید. این موضوع برای چند هفته طبیعی است اما اگر این حساسیت به هنگام گاز گرفتن مواد غذایی بیشتر شود ، ممکن است به دندانپزشک نیاز داشته باشید.

ممکن است دندان ترک خورده داشته باشید:
شکستگی و ترک خوردگی دندان دلایل زیادی دارد. ممکن است یک ماده سخت را گاز گرفته باشید یا در اثر تصادف و ضربه‌های سخت این شکستگی ایجاد شده باشد. حتی دندان قروچه کردن نیز می‌تواند باعث شکستگی و ترک خوردگی دندان شود. اگر ترکی در دندان وجود داشته باشید، درد دندان به هنگام خوردن مواد غذایی، جویدن و حتی نوشیدن مواد سرد یا گرم ایجاد خواهد شد. اگر این نوع ترک خوردگی در دندان‌های جلویی باشد، ممکن است بتوانید آسیب وارد شده را به دقت مشاهده کنید اما اگر دندان عقبی آسیب دیده باشد، نمی‌توانید آن را ببینید. در اینگونه موارد باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتواند دندان آسیب دیده را ترمیم کند.

نتیجه گیری:
درد دندان ممکن است درمان راحت یا سختی داشته باشد بنابراین همیشه بهترین روش برای درمان آن مراجعه به یک دندانپزشک متخصص است. اگر این درد به صورت درمان نشده رها شود، ممکن است منجر به عفونت گردد و همه بدن را فرا گیرد. سعی کنید هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

نظرات مشترکین
طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت توسط گروه طراحی و برنامه نویسی پویا
نیاز به مشاوره دارید؟