خمیر دندان کودکان و راهنمای استفاده از آن

خمیر دندان کودکان و راهنمای استفاده از آن

بهداشت دهان و دندان در سنین کودکی و نوجوانی از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل لزوم آموزش و نحوه استفاده از خمیردندان های مناسب برای کودکان برای والدین ضروری است، در این مقاله نحوه استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان در سنین مختلف را برای شما قرار داده ایم.اجزای خمیردندانهای کودکان متناسب با سن آن‌ها تعدیل شده‌اند. هدف این است که با کاربرد آن‌ها، هم دندانهای کودک تمیز شوند و سالم باقی بمانند و هم عارضه خاصی برای کودک نداشته باشد. همچنین نوع بسته بندی و طعم خمیردندانهای کودکان، عموما به صورتی است که برای آن‌ها جذاب باشد.

ضرورت استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان:
حفظ سلامت دهان و دندان و تبدیل مسواک زدن به یک عادت همیشگی برای کودکان، یکی از اهداف اساسی والدین از تشویق کوکان به مسواک زدن است. خمیر دندان های حاوی فلوراید به سبب قابلیت پیشگیری از پوسیدگی برای کودکان و بزرگسالان بسیار مفید است .
زمانی که مسواک های مخصوص کودکان به تولید انبوه نرسیده بود و در بازار تیوپ های متعدد خمیر دندان ویژه کودکان با اشکال زیبا و جذاب و طعم های متنوع تولید نمی شد تشویق کودکان به مسواک دشوارتر بود طعم خمیر دندان ویژه بزرگسالان برای کودکان غیر قابل تحمل بود و باعث فرار آنها از مسواک می شد.
اما شکل های جذاب عروسکی و رنگ های متنوع مسواک ها به همراه طعم های متنوع میوه ها و خمیر دندان های ژله ای باعث علاقمندی مسواک زدن برای بچه ها می شود حتی بعضی بچه ها به بهانه چشیدن طعم بعضی خمیر دندان ها مسواک می زنند.

كودك از چه سني بايد دندان هاي خود را مسواك بزند؟
مسواک زدن دندان‌ها باعث از بین رفتن پلاک‌های عامل پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثوی می شود.
از زمانی که اولین دندان‌های شیری در کودک شما ایجاد می‌شود شروع به تمیز کردن دندان‌های کودک خود نمائید.
تمامی سطح دندان و لثه را پاک نمائید و این عمل را ۲ بار در روز با دستمال نرم و مرطوب انجام دهید و یا از مسواک بسیار نرم کوچک و آب برای تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ی کودک استفاده کنید.
خمیر دندان‌های مخصوص کودک که حاوی فلوراید کمی هستند را می‌توان از ۱۸ ماه تا ۶ سال برای کودکان استفاده نمود.
مسواک زدن منظم هم در کودکان و هم در بزرگسالان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. این امر موجب حذف باکتری‌ها و پلاک‌های دندانی که باعث پوسیدگی و بیماری‌های لثوی می‌شود، می‌گردد.
هر فرد باید ۲ بار در روز یکی صبح‌ها پس از خواب و دیگری شب‌ها قبل از خواب دندان‌های خود را مسواک کند. اگر این کار به‌صورت یک عادت از ابتدای زندگی کودک اتفاق افتد به امری روتین در زندگی بزرگسالی تبدیل خواهد شد.
سعی کنید از ۶ ماهگی که معمولاً اولین دندان‌های کودک ایجاد می‌شوند شروع به شستن دندان‌ها نمائید. سعی کنید از مسواک‌هایی استفاده نمائید که برای کودکان طراحی شده است که باید شامل سر کوچک و برس نرم باشد و در هنگام انتخاب مسواک مناسب به‌خاطر داشته باشید:
برای کودکان ۰ تا ۱۸ ماه تنها از آب استفاده نمائید و نه از خمیر دندان
از ۱۸ ماهگی تا ۶ سالگی از خمیر دندان‌های با میزان فلوراید کم استفاده نمائید.
از ۶ سالگی به بعد از خمیر دندان‌های استاندارد با فلوراید کافی برای کودک استفاده نمائید.

میزان مصرف خمیر دندان کودک :
برای کودک لازم نیست خمیردندان‌هایی بخرید که تیوپ خیلی بزرگی دارند، چون هم نگهداری آن ها در دست کودک دشوار است و هم کودک در هر بار مسواک زدن نیاز چندانی به خمیردندان ندارد.
در هر بار مسواک زدن کافی است به اندازه یک نخود خمیردندان روی مسواک کودک ‌تان بگذارید و از او بخواهید پس از مسواک زدن باقی‌ مانده آن را به بیرون تف کند.
بنابراین خرید تیوپ‌های کوچک خمیردندان برای کودکان به صرفه ‌تر است که هم کودک از طعم و مزه آن خسته نمی‌ شود و هم خمیردندان مدت زیادی باقی نخواهد ماند تا محتویات آن فاسد شود.
شرکت ‌های تولید کننده خمیردندان کودک هم معمولا تیوپ ‌های خمیردندان را برای کودکان در اندازه‌ های کوچک می‌ سازند و به بازار ارائه می ‌کنند.
نکاتی که هنگام خرید خمیر دندان کودکان باید بدان توجه کنید:
به دنبال مجوز بهداشت بر روی خمیر دندان بگیردید:
اگر به دنبال خمیر دندانی هستید که مناسب کودکتان باشد، ابتدا باید مجوز بهداشت داشته باشد. این مهر تایید بهداشت باید بر روی جعبه و خود تیوپ خمیر دندان درج شده باشد تا مطمئن شوید استانداردهای لازم را کسب کرده است. از خمیر دندانهای حاوی مواد ساینده و سفید کننده بپرهیزید:
بسیاری از خمیر دندانها به خصوص آنهایی که عبارت “سفید کننده” بر رویشان درج شده است، حاوی مواد ساینده یا مواد شیمیایی هستند که به مینای دندان کودک آسیب وارد میکند. خمیر دندان حاوی فلوراید خریداری کنید:
وجود یا عدم وجود فلوراید در خمیر دندان فاکتور مهمی برای سلامت دهان است. فلوراید ماده ای است که از نظر علمی اثبات شده به کاهش پوسیدگی در دندانها در همه سنین کمک میکند و به خصوص برای تقویت دندانهایی که به تازگی بیرون زده اند، مفید می باشد. اما میزان فلوراید موجود در خمیر دندان برای بلع بی خطر نیست و به همین علت والدین باید هنگام استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای مسواک کودک، مطمئن باشند کودک به اندازه کافی بزرگ شده است که خمیر دندان را نبلعد و همه آن را از دهان خارج کند، در غیر این صورت از خمیر دندانهای بدون فلوراید باید استفاده کنند. بسیاری از برندهای خمیر دندان گزینه های بدون فلوراید نیز دارند و معمولا انواع مناسب کودکان با بافت و طعم مورد علاقه کودکان ارائه میکنند. برخی خمیر دندانها حاوی زایلیتول (xylitol) نیز هستند. طعم خمیر دندان را در نظر بگیرید:
اگر چه طعم خمیر دندان ارتباطی با سلامت کودک ندارد اما باید مطمئن شوید خمیر دندان کودک طعم بدی ندارد و کودک تمایل دارد به استفاده از آن ادامه دهد.

جمع بندی راهنمای خرید و استفاده از خمیر دندان کودکان:
۱. مسواک زدن کودکان تا سن هفت سالگی باید تحت نظارت والدین انجام شود و والدین مطمئن شوند که کودک کف و باقی مانده خمیردندان را بیرون می ریزد و بلع نمیک‌ند.
۲. استفاده از خمیردندان در کودکان را باید تا هنگامی که رفلکس بلع کامل شود و کودک کاملا قادربه بیرون ریختن محتویات دهان باشند به تاخیر انداخت که این زمان معمولا حدود سه سالگی است.
۳. میزان خمیردندان که در هربار مسواک زدن روی مسواک قرار داده م یشود باید در حدود اندازه یک نخود و نه بیشتر باشد.
۴. برای کودکان، بهتر است از خمیردندان مخصوص کودکان استفاده کرد که میزان فلوراید کمتری از خمیردندا نهای بالغین دارد.
۵. اگر مسواک زدن کودکان تحت نظارت والدین نیست تا قبلا از شش سالگی نباید از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کرد.

نظرات مشترکین
طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت توسط گروه طراحی و برنامه نویسی پویا
نیاز به مشاوره دارید؟