چطور دندان‌هایم سفید شود؟

چطور دندان‌هایم سفید شود؟

در مورد سفید کردن دندان ها چه از نظر طب سنتی و چه دندانپزشکی راهکارهای زیادی وجود دارد ولی شاید تا به حال آنگونه که انتظار داشته اید، نتیجه نگرفته باشید. در این مطلب می خواهیم ببینیم چگونه می توانیم دندان های سفیدی داشته باشیم.

دکتر عاطفه دانای معنوی، فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران، متخصص زیبایی و دندان‌پزشکی ترمیمی
یک‌سری درمان‌های خانگی وجود دارد که معمولا در گروه طب سنتی دسته‌بندی می‌شوند و تخصص بنده نیست، اما توصیه‌ای که به بیماران می‌کنم استفاده از ترکیب جوش شیرین و آب لیمو به جای درمان‌هایی مانند بروساژ یا پولیش دندان است که نیاز به مراجعه دندانپزشک دارد. می‌توانید این ترکیب را تقریبا هر ۱۵ روز یک بار بر روی موهای مسواک مالیده و آن را به روی دندان خود بمالید. با توجه به اینکه درمان‌های طب سنتی هیچگاه تهاجمی عمل نمی‌کنند، باید در نظر داشته باشید که این کار زمان زیادی می‌برد و احتیاج به تداوم در درمان دارد. حداقل میزان دفعات برای گرفتن نتیجه ۴ تا ۵ بار استفاده از این ترکیب است.
البته درمان‌های دارویی در داروخانه‌ها هم وجود دارد که بنده آن‌ها را تایید نمی‌کنم، زیرا اغلب به‌دلیل داشتن مواد سفیدکننده شیمیایی به‌مرور زمان باعث ساییده‌شدن مینای دندان می‌شوند و حساسیت‌های مختلفی را در پی دارند.
با اینکه از مسواک استفاده می‌کنم اما دندان‌های سفیدی ندارم. علت چیست؟ باید چه کاری انجام دهم؟
به‌صورت منطقی، اگر بهداشت دندان کامل رعایت شود، امکان زردشدن آن وجود ندارد. زیرا با مسواک‌زدن اول صبح، تمام پلاک‌ها از روی دندان پاک می‌شوند، اما بعد از هر غذایی که مصرف می‌شود مانند چای یا قهوه پلاک‌های نامحسوسی روی دندان ایجاد می‌شود و مصرف مواد دخانی مانند سیگار باعث جذب مواد رنگی موجود در دخانیات روی این پلاک‌ها می‌شود. استفاده از مسواک برای سه یا چهار بار در روز، این پلاک‌ها را از بین می‌برد و اجازه تغییر رنگ را به دندان‌ها نمی‌دهد. البته استفاده از دهان‌شویه‌های آنتی‌پلاک پیش از مسواک هم می‌تواند باعث کاهش میزان چسبندگی پلاک به دندان و تسهیل در ازبین‌رفتن پلاک‌ها شود.

راه و رسم درست مسواک‌زدن
مراقبت‌های دندان به‌طور کلی شامل چه مواردی می‌شوند و تعداد دفعات مسواک‌زدن و طول دوره آن چقدر باید باشد؟
باید بدانید که طول مدت مسواک‌زدن و کیفیت آن، از تعداد دفعات مهم‌تر است. مسواک‌زدن باید ۳ الی۴ دقیقه طول بکشد و نخ دندان باید به‌صورت اریب و پیش از مسواک استفاده شود. علاوه‌براین، باید به این نکته توجه کنید که بهترین نوع مسواک برای مصرف روزمره، نوع مدیوم آن است، زیرا مسواک سفت باعث ازبین‌رفتن مینای دندان می‌شوند و مسواک‌های نرم برای مسواک‌ زدن با طول دوره زمانی طولانی مناسب‌اند.
مراجعه هر شش ماه یک‌بار به دندان‌پزشک برای معاینه عمومی و درخواست آموزش‌های بهداشت از دندان‌پزشک از مراقبت‌های ضروری دهان و دندان است.
خونریزی لثه دارم. آیا طبیعی است؟
گاهی هنگام مسواک‌زدن دچار خونریزی در ناحیه لثه می‌شوم، اما این خونریزی موقتی است و به‌سرعت برطرف می‌شود. آیا احتیاج به مراجعه به پزشک دارم؟ این خونریزی‌ها می‌توانند خطرناک باشند؟
برخی بیماری‌ لثه به‌دلیل بیماری‌های سیستمیکی که در بدن شخص وجود دارد یا کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، ایجاد می‌شود؛ یعنی اولین علائم وجود بیماری‌های زمینه‌ای در لثه‌ها به‌صورت دانه‌های قرمز‌رنگ یا التهابات لثه‌ای نمایان می‌شود و طبیعتا با درمان بیماری، بیماری لثه هم برطرف خواهد شد.

دلایل دیگر می‌تواند ارثی‌بودن این بیماری باشد؛ کسانی که به‌صورت ارثی به این بیماری مبتلا هستند باید از ۲۰سالگی تحت درمان قرار گیرند و هر شش ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند. در موارد دیگر نیز، از حدود ۴۰سالگی احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه وجود دارد و در بیشتر موارد قابل درمان است. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که آیا شما هم به این بیماری مبتلا هستید و احتیاج به مراجعه پزشک دارید یا نه، باید توجه داشته باشید که چنانچه خونریزی زیاد است و تمام دندان‌ها از بالا و پایین دچار خونریزی شده‌اند، باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. چنانچه خونریزی به‌صورت موضعی و به‌دلیل مواردی مانند محکم‌کشیدن مسواک باشد، دلیل محکمی برای وجود بیماری‌های لثه نیست و ممکن است به‌دلیل ترمیم‌های بد دندانی باشد که در صورت تکرار خونریزی باید برای رفع این ترمیم‌های اشتباه به دندان‌پزشک مراجعه کنید. نکته: التهابات لثه‌ای معمولا به بهداشت دندان برمی‌گردند. مسواک‌نزدن یا بد مسواک‌زدن باعث ازدحام پلاک‌های دندان در زیر لثه‌ها شده و به بیماری‌های لثه منجر می‌شود. این بیماری در مرحله اول با یک بروساژ یا پولیش ساده درمان می‌شود، اما درصورت رسیدگی‌نکردن و ازدحام مقدار زیادی پلاک در زیر لثه‌ها، به بیماری پیوره منجر می‌شود که درمان آن احتیاج به جراحی لثه و استفاده از فازهای دوم و سوم درمان دارد. اقدامات پیشگیرانه از این بیماری می‌تواند استفاده از موهای مسواک برای تمیزکردن لثه‌ها و جلوگیری از تجمع پلاک در زیر آن‌ها باشد.

نظرات مشترکین
طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت توسط گروه طراحی و برنامه نویسی پویا
نیاز به مشاوره دارید؟