آیا زیاد آروغ (باد گلو) می‌زنید؟

آیا زیاد آروغ (باد گلو) می‌زنید؟

واردشدن هوای زیاد ساده ترین توضیح برای آروغ زدن زیاد شماست. چند کار بسیار ساده باعث وارد شدن هوای زیاد به معده می شود: سریع غذاخوردن یا نوشیدن مایعات با استفاده از نی، جویدن آدامس یا بلعیدن غذای زیاد به علت استرس.

معمولا هوای داخل شکم به گاز تبدیل می شود اما هوای اضافه از طریق دهان با آروغ زدن خارج می شود. علت احتمالی دیگر، سوزش معده است یعنی حسی شبیه سوزش در بالای شکم خواهید داشت که درنهایت به گلو می رسد. سوزش معده در اثر عادات غذایی خاصی ایجاد می شود مثل خوردن غذای زیاد در هر وعده یا قبل از خواب، خوردن غذاهای اسیدی مثل پیاز، گوجه فرنگی یا غذاهای ادویه دار یا نوشیدن آب مرکبات، الکل یا نوشیدنی های کافئینی یا کربنات دار. عوامل دیگری که در سوزش معده نقش دارند عبارتند از: اضافه وزن، سیگارکشیدن، پوشیدن لباس تنگ یا دراز کشیدن یا خم شدن بعد از غذاخوردن.
اگر برای مشکل آروغ زدن داروی سوزش معده استفاده کردید و افاقه نکرد.

با ایجاد تنظیماتی در سبک زندگی، مشکل آروغ زدن شما حل خواهد شد:

– به میزان غذای خود توجه کنید و از خوردن غذای پرحجم و یا خوردن غذا قبل از خواب بپرهیزید.
– سعی کنید آرام تر غذا بخورید تا از بلعیدن هوای اضافه جلوگیری شود.
– غذاهایی را که می دانید باعث سوزش معده و نهایتا آروغ زدن می شوند حذف کنید، مثل غذاهای اسیدی یا ادویه دار و الکل.
– اندکی وزن کم کنید تا از فشار روی شکم کاسته شود.

آروغ زدن بیش از حد نشانه ای از یک بیماری مهمتر است. بیماری بازگشت اسید از معده به مری در پنج تا هفت درصد افراد دیده می شود و سوزش معده نشانه اصلی و آروغ زدن زیاد علت دیگر آن است. گاهی آروغ زدن زیاد به زخم معده مربوط می شود.

به علایم دیگری که دارید مثل آروغ زدن زیاد یا غیره توجه کنید و مشورت با پزشک خود را ادامه دهید. حتی اگر بعد از تغییر سبک زندگی، آروغ زدن شما متوقف شد ادامه ملاقات با پزشک مفید خواهد بود. پزشکان گاهی پیشنهاد می دهند آندوسکوپی کنید. لوله ای سبک و انعطاف پذیر را وارد دهان می کنند تا مری و معده را معاینه کنند و احتمال وجود بیماری بازگشت اسید از معده به مری بررسی شود. به یاد داشته باشید اثبات شده که ورزش های آرامبخش، سوزش معده و بیماری های بعدی مثل آروغ زدن را کاهش می دهد.

نظرات مشترکین
طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت توسط گروه طراحی و برنامه نویسی پویا
نیاز به مشاوره دارید؟