چگونه گوش انسان قادر به شنیدن صداها می باشد؟

چگونه گوش انسان قادر به شنیدن صداها می باشد؟

تا به حال این سوال برای شما پیش نیامده که در گوش ما چه اتفاقی می افتد که ما می شنویم؟؟؟

یا اینکه چطور می شود که ما صدای دوستان و نزدیکانمان را حتی بدون اینکه آنها را ببینیم هم تشخیص می دهیم؟؟؟

در متن پایین خیلی مختصر و خلاصه برای شما توضیح داده ایم که گوش چطور کار می کند.

ساختمان گوش انسان به قسمت خارجی، میانی و داخلی تقسیم می شود. این را هم داشته باشید که هر چیز که صدا تولید می کند، ابتدا مرتعش می شود.

این ارتعاش در محیط باعث جنبش امواج صوتی می شود که به وسیله ی آن صدا به گوش ما می رسد، سطح گوش خارجی بزرگتر می باشد و بنابراین می تواند مقدار بیشتری امواج صوتی را دریافت نماید.

وقتی امواج صوتی به گوش خارجی ضربه می زنند از طریق مجرایی به گوش میانی برخورد می کنند. در قسمت وسط، پرده ی گوش یا پرده ی صماخ می باشد که به علت تصادم این امواج صوتی شروع به ارتعاش می نمایند.

درست در پشت پرده ی گوش سه استخوان وجود دارد به نام استخوان چکشی، سندانی و رکابی. وقتی پرده ی گوش مرتعش می شود استخوان ها نیز شروع به لرزیدن می نمایند. این ارتعاش به حلزون گوش انتقال داده می شوند. حلزون گوش بخشی از گوش داخلی است که مانند فنر عمل می نماید و به وسیله ی مایعی پوشیده شده است.

این مایع دارای پایانه های عصبی می باشد، به علت ارتعاش حلزون گوش، مایع نیز شروع به ارتعاش کرده و به همین طریق پایانه های عصب را فعال می کند.

فعالیت پایانه های عصبی، قوه ی محرک آنی را تولید می نماید که به وسیله عصب شنوایی به مغز ارسال می گردد و سبب می شود که ما قادر به شنیدن صداها باشیم.

گوش انسان قادر به تشخیص صداهای بسیار ضعیف و قوی می باشد. لذا به منظور حفظ سلامت گوش لازم است که آنها را به طور منظم تمیز نماییم.

ماده ی روغنی و موم مانندی در گوش تولید می شود که اگر پرده ی گوش تمیز نباشد بر روی آن می نشیند. در صورتیکه اگر این ماده ی موم مانند در پرده ی گوش جمع و انباشته گردد منجر به ناشنوایی می گردد.

بنابراین ما باید از گوشمان به خوبی مراقبت نماییم و به محض احساس هر گونه ناراحتی در ناحیه گوش به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نماییم.

نظرات مشترکین
طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت توسط گروه طراحی و برنامه نویسی پویا
نیاز به مشاوره دارید؟