کوچک بودن فک

کوچک بودن فک

ناهنجاری های موجود در دندان ها و فک که معمولا به دلیل کوچک بودن اسکلت فک در افراد به وجود می آید باعث بروز مشکلاتی در ناحیه دندان و صورت می شود که در این مقاله دکتر سلام شما را با روش های درمان کوچک بودن فک آشنا می نماید.

یکی از مشکلات برخی از بیمارانی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند، عقب بودن فک پایین است که در بیش از ۴۰ درصد کودکان نیز مشاهده می شود. اما بسیاری از والدین به اشتباه تصور می کنند که دلیل آن بد رشد کردن دندانها به سمت داخل دهان است. در حالی که دندانها به دلیل عقب بودن فک پایین، به شکل نادرست رشد کرده اند.

زمانی که بیمار به مشکل عقب بودن فک پایین دچار شده است، لب ها هم بر روی هم قرار نمی گیرند. به طوری که دندان های فک بالا جلوتر به نظر می رسند و به تبع آن، لب بالا هم بالاتر قرار می گیرد که چهره را زشت تر نشان می دهد. بنابراین درمان این عارضه ضروری است.
درمان عقب بودن فک پایین:
برای تشخیص عقب بودن فک پایین باید تصویر نیم رخ شما توسط ارتودنتیست دیده شود. حتی در خانه هم می توانید تصویر نیم رخ خودتان را استفاده از دو آینه مشاهده کنید. یک راه دیگر این است که اگر چانه عقب تر از فک بالا باشد، صحبت کردن هم با مشکل مواجه می شود. بنابراین با تشخیص این عارضه، درمان هم نیاز خواهد بود.
روش معمول برای درمان عقب بودن فک پایین، ارتودنسی کاموفلاژ یا ارتودنسی جبرانی است که در آن به تدریج، چند دندان از دهان بیمار خارج می شود. در این صورت فضای کافی برای جابه جا شدن دندانها و قرار گرفتن در جای خودشان فراهم می شود. متخصص ارتودنسی ابتدا دهان بیمار را قالب گیری و سپس براکت ها را از روی قالب تهیه می کند.

طول دوره درمان اصلاح فک:
دوره درمان عقب بودن فک پایین به میزان ناهنجاری بستگی دارد. هر چقدر که ناهنجاری در فک پایین بیشتر باشد، درمان نیز طولانی تر می شود. همچنین سن درمان نیز تاثیر زیادی در کاهش دوره درمان دارد. به این معنا که در کودکان و نوجوانان طول دوره درمان کمتر از سنین بالاتر است. به همین دلیل دندانپزشکان توصیه می کنند که در سنین کمتر برای درمان عقب بودن فک پایین اقدام شود. نتیجه درمان ارتودنسی فک:
زمانی که دوره درمان به اتمام می رسد، فک پایین بیمار همراستای با فک بالا قرار می گیرد. به طوری که با بستن دهان، هر دو لب پایین و بالا دقیقا بر یکدیگر منطق می شوند. نتیجه دیگر درمان، مرتب شدن دندانهاست که به طور یکدست و منظم در کنار یکدیگر قرار دارند. تکلم فرد نیز به حالت عادی باز می گردد و فرد می توانند به راحتی و بدون مشکل صحبت کند. غذا خوردن بیمار هم راحت‎تر می شود. زیبایی چهره نیز از دیگر نتایج مطلوب ارتودنسی برای درمان عقب بودن فک پایین است.

اپن بایت و دیپ بایت (مشکلات عمودی):
به گروهی از مشکلات ارتودنسی مشکلات عمودی گفته می شود. منظور از مشکل عمودی رابطه ناصحیح فک و یا دندان های در بعد عمودی است. دو مشکل اصلی در این گروه از مشکلات ارتودنسی شامل اپن بایت و دیپ بایت است. این دسته از مشکلات جز مشکلات شدید ارتودنسی محسوب شده و توسط متخصص ارتودنسی و در موارد شدید با همکاری جراح فک و صورت درمان می گردند.
اپن بایت:
اپن بایت نوعی از مشکل فکی-دندانی است که در آن دندان های جلویی بیمار به همدیگر نمی رسند . علل مختلفی در به هم نرسیدن دندانهای جلویی (اپن بایت) مطرح است. عادات مکیدن انگشت که تا سنین دبستان ادامه یابد از عوامل ایجاد اپن بایت است. در برخی بیماران رشد قسمتهای عقبی فک بالا باعث چرخیدن فک پایین و نتیجتا به هم نرسیدن دندان های فک بالا و پایین می شود
دیپ بایت:
دیپ بایت نوع دیگری از مشکلات عمودی فک و دندان است که در آن تمام یا بخش قابل توجهی از ارتفاع دندان های جلویی فک پایین توسط دندان های جلویی فک بالا پوشانده می شود . این مشکل در بیماران با فک پایین عقب رفته (کلاس دو ) شایع است. آسیب مخاط کام بدلیل تماس های مکرر دندانهای فک پایین با مخاط کام، سایش دندان های جلویی فک پایین، مشکلات در جویدن و اختلالات مفصل فک در این بیماران شایع است. درمان این ناهنجاری با ارتودنسی و در موارد شدید ارتودنسی به همراه جراحی فک انجام می گردد.

 

روش درمانی دیگر برای کوچک بودن فک:
در روشی دیگر می توان با قرار دادن Mini screw در فک پایین به همراه کش و دستگاه متحرک و یا ثابت در فک بالا ، به افزایش رشد فک بالا کمک کرد . در روشی دیگر می توان با قرار دادن Mini plate در فک پایین به همراه کش و دستگاه متحرک و یا ثابت در فک بالا به افزایش رشد فک بالا کمک کرد . این درمان ها می بایست قبل از بلوغ انجام شود در صورتی که بیمار بعد از بلوغ و اتمام رشد مراجعه نماید ، نیاز به جراحی خواهد داشت .

نظرات مشترکین
طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت توسط گروه طراحی و برنامه نویسی پویا
نیاز به مشاوره دارید؟