سلامت دهان و دندان نشانه سلامتی شماست!

سلامت دهان و دندان نشانه سلامتی شماست!

آیا باکتریهای دهانی بر روی سلامت قلب اثر دارند؟ بعضی از مطالعات نشان می دهند که افرادی با بیماریهای لثه درمقایسه با افرادی با لثه های سالم ، بیشتر در معرض بیماریهای قلبی هستند. محققان درباره علت آن مطمئن نیستند. در مورد اختلالات دیگر، بیماریهای لثه علت ثابت شده ای نیست.
اما همانطور که به بدن خود استراحت می دهید تا از آن محافظت کنید، باید مراقبت از دهان و دندان خود را نیز جدی بگیرید:

۱- بیماری های لثه و دیابت
دیابت مقاومت بدن را در برابر عفونت کاهش می دهد. قند خون بالا باعث افزایش ریسک بیماری های گسترده در لثه میشود. ازطرف دیگر، بیماریهای لثه میتوانند نگهداری اندازه قند خون را با مشکل روبرو کنند.
محافظت از لثه ها به وسیله حفظ اندازه سطح قند خون بسیار معمولی و آسان است: مسواک زدن دندانها بعد از هر غذا ، نخ کشیدن دندانها ، شستشو با دهان شویه های ضدعفونی کننده به صورت روزانه.
حداقل دوبار در سال با دندانپزشک خود برای چک کردن وضعیت سلامت دهان و دندان خود ملاقات داشته باشید. البته گاهی اوقات بنا به تشخیص متخصص باید بیشتر از دوبار در سال برای معاینه نزد او بروید.

۲- دهان و زبان خشک، علتی برای پوسیدگی دندان
درحدود ۴ میلیون امریکایی که مبتلا به سندرم شوگرن هستند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماریهای سلامت عمومی هستند. در سندرم شوگرن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به مجرای اشک و غدد بزاقی حمله میکند . درنتیجه باعث خشکی چشم مزمن و خشکی دهان (موسوم به زروستومیا) میشود.
بزاق به محافظت از دندانها کمک میکند و لثه ها دربرابر باکتریهای مولد کرم خوردگی دندان و ورم لثه نقش محافظتی دارند. درنتیجه یک دهان همیشه خشک بیشتر مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه خواهد بود.

۳- داروهایی که باعث خشکی دهان می شوند
داشتن یک دهان خشک باعث افزایش ریسک کرم خوردگی دندانها و بیماریهای لثه میشود. شما ممکن است علت خشکی دهان خود را در قفسه داروهایتان نیز پیدا کنید. آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها، مسکن ها و ضد افسردگی ها درمیان داروهایی هستند که میتوانند باعث خشکی دهان شوند. با پزشک متخصص خود و همچنین با دندانپزشک خود برای پرهیز از داروهایی که باعث مشکلات سلامتی عمومی شما میشوند صحبت کنید تا اگر همزمان دچار خشکی دهان نیز هستید نوع داروی تجویزی شما را تغییر دهند.

۴- استرس و دندان قروچه
اگر دچار استرس ، اضطراب و یا افسردگی هستید ممکن است برای مشکلات مربوط به سلامت دارای ریسک بالایی باشید. افراد تحت استرس، هورمون کورتیزول بیشتری ترشح میکنند که باعث بیماریهای لثه و بدن شما میشود. استرس همچنین باعث مراقبت ضعیف از دهان و دندان در افراد مبتلا میشود؛ بیشتر از ۵۰ درصد افراد در هنگام استرس بطور منظم مسواک نزده و نخ دندان نیز نمی کشند.
سایر عادتهای مرتبط با استرس شامل :
استعمال دخانیات
نوشیدن الکل
فشردن دندانها روی هم
دندان قروچه (بروکسیسم)

 

۵- پوکی استخوان و از دست دادن دندان
اختلال پوکی استخوان (استخوان شکننده) بر روی همه استخوانهای بدن اثر میگذارد که میتواند شامل استخوان فک نیز باشد (به نوبه خود باعث از دست دادن دندان ها میشود). باکتریهای ناشی از بیماری پریودنتیت (بیماری بافتهای نگه دارنده دندان یا همان پیوره) که باعث بیماری شدید لثه میشود، میتواند باعث شکسته شدن استخوان فک نیز بشود. یک نوع از داروی مخصوص برای پوکی استخوان به نام بیس فسفونات میتواند به وضوح ریسک یک بیماری نادر به نام استئونکروز را افزایش دهد، که باعث نابودی استخوان فک میشود.

 

۶- لثه رنگ پریده و کم خونی
اگر دچار کم خونی باشید، دهان شما ممکن است زخمی شده و یا رنگ پریده باشد؛ زبان شما میتواند دچار التهاب شده که باعث میشود زبان متورم و پرزهای آن صاف شود. زمانی که کم خونی دارید، بدن شما یا به اندازه کافی سلولهای قرمز خون ندارد، یا سلولهای قرمز خون به اندازه کافی هموگلوبین ندارند، درنتیجه بدن شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمیکند. انواع مختلفی از آنمی وجود دارد و درمانها نیز متفاوتند . با پزشک خود درباره نوع آنمی خود صحبت کنید تا درمان مناسب را دریافت کنید.

 

۷- ساییده شدن مینای دندان و اختلالات مربوط به خوردن
یک دندانپزشک ممکن است ابتدا در جستجوی علامتهای هشدار از اختلالات مربوط به خوردن مثل پرخوری باشد. اسید معده ناشی از استفراغ مکرر (درافرادی که بعد از خوردن، خود را وادار به استفراغ میکنند)، میتواند به شدت باعث ازبین رفتن مینای دندان شود. پاکسازی معده نیز میتواند محرکی برای تورم در دهان، گلو و غدد بزاقی شده و باعث بوی بد دهان شود.
بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و دیگر اختلالات خوردن میتواند باعث کمبودهای تغذیه ای جدی شود که بر سلامت دندانهای شما نیز موثر است.

 

۸- برفک و ایدز
افراد مبتلا به ایدز شاید دچار برفک گسترده دهانی، زگیل دهانی، تبخال، زخم های دهانی و لکوپلاکیای پرزدار شوند (این بیماری باعث ایجاد لکه های سفید یا خاکستری روی زبان و یا درون گونه میشود).
درواقع مقصر اصلی ، تضعیف سیستم ایمنی بدن و ناتوانی اش در دفع عفونت است. افرادی که به ایدز مبتلا هستند، همچنین خشکی دهان را که باعث افزایش ریسک پوسیدگی دندان میشود تجربه میکنند. این اتفاق نیز به نوبه خود باعث ایجاد مشکلاتی در صحبت کردن، بلع، خوردن و جویدن میشود.

 

۹- درمان بیماریهای لثه ممکن است به آرتریت روماتوئید کمک کند
افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ۸ برابر افرادی که به این بیماری سیستم خود ایمنی مبتلا نیستند، بیشتر در معرض بیماریهای لثه هستند. التهاب ممکن است بطور عمومی بین این دودسته از اختلال تقسیم شده باشد. از آن بدتر، افرادی که دچار آرتریت روماتوئید هستند ، به دلیل آسیب مفاصل انگشت خود در کشیدن نخ دندان و زدن مسواک مشکل دارند. خبر خوب این است که درمان التهاب و عفونت لثه میتواند باعث کاهش درد مفاصل و التهاب این افراد نیز باشد.

 

۱۰- بیماری مزمن کلیه و از دست دادن دندان
بزرگسالان بی دندان بیشتر ممکن است به بیماریهای مزمن کلیه دچار شوند . اینکه بطور دقیق چه ارتباطی بین بیماریهای مزمن کلیه و بیماریهای پریودنتال (مرتبط با اطراف دهان و لثه) وجود دارد، هنوز صد درصد مشخص نیست. اما محققان پیشنهاد می دهند که التهاب کلیه ممکن است به وسیله نخ دندانی مشترک به وجود آید . پس اگر میخواهید به مشکلات مزمن کلیه دچار نشوید، از دهان و دندان و وسایل بهداشت شخصی خود مراقبت کنید.

 

۱۱- بیماری لثه و تولد نوزاد نارس
چنانچه باردار هستید و بیماری لثه دارید، ممکن است زایمان زودرس به همراه نوزادی بسیار کوچک داشته باشید. علت این مسئله کمتر شناخته شده است . التهاب اساسی یا عفونت شاید مقصر اصلی باشند. بارداری و تغییرات هورمونی مرتبط با آن، باعث بدترشدن بیماری لثه میشود. با پزشک متخصص زایمان خود و یا دندانپزشک خود دراین باره صحبت کنید تا راه محافظتی برای خود و نوزادتان پیدا کنید.

 

۱۲- لثه سالم چه شکلی است؟
لثه سالم باید سفت و محکم و صورتی باشد؛ نه قرمز و ملتهب . برای حفظ لثه های سالم به بهداشت دهان خود توجه ویژه داشته باشید . حداقل دوبار در روز مسواک بزنید. حداقل یکبار در روز نخ دندان بکشید. با دهانشویه های ضدعفونی کننده یک یا دوبار در روز دهان خود را شستشو دهید. به طور منظم نزد دندانپزشک بروید و از کشیدن سیگار و یا جویدن تنباکو پرهیز کنید.

نظرات مشترکین
طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت توسط گروه طراحی و برنامه نویسی پویا
نیاز به مشاوره دارید؟