بیماریهای لثه:علت و درمان عفونت، التهاب و خونریزی

بیماریهای لثه:علت و درمان عفونت، التهاب و خونریزی

بیماری های پریودنتال (لثه) مربوط به عفونت لثه ها است که با پیشرفت بیماری، ساختار پشتیبان های طبیعی دندان (استخوان فک و لثه ها)  دچار آسیب می شود. در عمل انواع مختلفی از بیماری های پریودنتال وجود دارد که هر یک از آنها نیازمند یک روش درمانی خاص است. اکثر موارد این بیماری ها بدون درد هستند. علاوه بر این دلیل اصلی ابتلا به بیماری لثه تشکیل پلاک باکتری بر روی دندان است و همچنین  این شرایط می تواند ریشه ژنتیک داشته باشد.

مشکل تحلیل لثه ، فرآیندی است که در طی آن حدود لثه‌هایی که دندان را احاطه کرده‌اند، تحلیل رفته یا عقب می‌کشد و منجر به نمایان  شدن بخش بیشتری از دندان یا ریشه‌ی دندان می‌شود. هنگامیکه این عارضه اتفاق می‌افتد، فضای ایجاد شده بین دندان‌ها و خط لثه، به سادگی به محل تجمع باکتری‌های بیماری‌زا تبدیل خواهد شد. بنابراین ترمیم لثه تحلیل رفته باید سریعا انجام گیرد وگرنه اگر این مشکل بدون درمان باقی بماند، بافت پوشش ‌دهنده و ساختار دندان‌ها به شدت آسیب خواهند دید ، تحلیل رفتن لثه نهایتاً به لقی دندان و افتادن آن‌ها منجر خواهد شد.

انواع مختلف بیماری های لثه

موارد ابتلا به بیماری ژنژیویت که درمان نشده و به حال خود رها شده باشد، می تواند به تدریج پیشرفت کرده و به بیماری پریودنتیتتبدیل شود. این بیماری می تواند باعث از دست دادن دندان و ایجاد سایر مشکلات احتمالی برای فرد مبتلا شود.انواع مختلف بیماری های لثه به شرح زیر هستند:

ژنژیویت

بیماری ژنژیویت از خفیف ترین موارد ابتلا به بیماری پریودنتال است. این بیماری باعث قرمز شدن، ورم و خونریزی لثه ها می شود. معمولاً  در این مرحله فرد بیمار به خاطر این مشکل احساس ناراحتی نکرده یا با درد محدود مواجه می شود. این بیماری اغلب در نتیجه عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. درمان ورم لثه و درمان بیماری ژنژیویت با استفاده از روش ساده و مراقبت مناسب خانگی از دهان و دندان به توصیه دندانپزشک بهبود می یابد.

فاکتورهایی که می توانند باعث ابتلا به بیماری ژنژیویت شود عبارت از دیابت، سیگار کشیدن، افزایش سن، مسائل ژنتیک، بیماری ها و شرایط سیستمیک، استرس، تغذیه نامناسب، قرار گرفتن فرد در دوران بلوغ، نوسانات هورمونی، بارداری، اعتیاد به مصرف مواد غذایی مضر، عفونت ناشی از بیماری ایدز، و مصرف داروهای خاص می باشد.

پریودنتیت

بیماری ژنژیویت در صورت درمان نشدن می تواند پیشرفت کرده و به پریودنتیت تبدیل شود. با گذشت زمان، پلاک ها می توانند در دهان گسترش یافته و به خط لثه نفوذ کنند. در این حالت سم تولید شده توسط باکتری های موجود در پلاک می توانند باعث وارد شدن آسیب به لثه ها شود. سموم تولید شده در این حالت می تواند باعث واکنش التهابی مزمن در بدن شود و به این ترتیب بافت ها و استخوان های نگهدارنده دندان تجزیه شده و تخریب می شود. به این ترتیب لثه ها از دندان ها جدا شده و حفره هایی ایجاد می شود که محل تولید و تجمع عفونت و سیاه شدن لثه است (فضای بین دندان ها و لثه ها). با پیشرفت بیماری، این حفره ها عمیق تر شده و در نتیجه آن بافت لثه و استخوان تخریب می شوند. متاسفانه در اغلب موارد، این فرآیند تخریبی دارای علائم بسیار خفیف است و با پیشرفت بیماری دندان ها ممکن است لق شده و از بین بروند.

پریودنتیت مهاجم در بیمارانی مشاهده می شود که از نظر وضعیت بدنی سالم هستند. ویژگی های معمول این بیماری شامل تخریب سریع استخوان و بافت های نگهدارنده دندان و شیوع ژنتیکی غیر قابل توجیه این بیماری در بین اعضای خانواده است.

ابتلا به بیماری پریودنتیت به صورت مزمن می تواند باعث التهاب بافت های نگهدارنده دندان، گسترش علائم و از بین رفتن استخوان ها شود. این شرایط در اکثر موارد ابتلا به بیماری پریودنتیت مشاهده می شود و ایجاد آن را می توان با توجه به تشکیل حفره و یا عقب رفتگی لثه تشخیص داد. این بیماری بیشتر در افراد بزرگسال مشاهده می شود، اما امکان مشاهده آن در هر سنی وجود دارد. به هر حال پیشرفت شرایط بیماری معمولاً به آرامی انجام می شود، اما همواره امکان دارد که پیشرفت بیماری با سرعت زیاد صورت گیرد.

در صورتی که پریودنتیت به عنوان بیماری های سیستمیک ایجاد شود، اغلب در سنین جوانی شروع می شود. شرایط سیستمیک مثل حمله قلبی، بیماری های تنفسی، و دیابت با ابتلا به بیماری پریودنیت در افراد ارتباط مستقیم دارد.

علائم و نشانه ها

بیماری لثه اغلب یک بیماری پنهان است به این معنی که ممکن است تا زمان رسیدن آن به مراحل پیشرفته علائم بیماری در فرد مشاهده نشود. به هر حال، علائم هشدار دهنده ابتلا به بیماریهای لثه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرمز شدن، ورم، یا حساسیت دندان و لثه ها یا ایجاد درد در ناحیه دهان
  • خونریزی از لثه ها در هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، یا خوردن غذاهای سفت
  • عقب رفتگی لثه ها یا کنار رفتن آنها از روی دندان ها که باعث می شود دندان ها بلند تر از قبل به نظر برسند و در زیبایی طرح لبخند احساس نارضایتی کند.
  • لق شدن یا جدا شدن دندان ها
  • تشکیل چرک بین لثه ها و دندان ها
  • ایجاد زخم های دهانی
  • بوی بد دهان  ماندگار
  • ایجاد تغییر در نحوه تماس دندان ها با یکدیگر در زمان جویدن
  • ایجاد تغییر در نحوه قرارگیری دندان های مصنوعی جزئی در دهان

نظرات مشترکین
طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت توسط گروه طراحی و برنامه نویسی پویا
نیاز به مشاوره دارید؟